Naar nieuws overzicht

MISSION DESCRIPTION ID: 37104

Goede IT kan niet zonder sterk proces

Laura
8-6-2023

‘Ik werk al 30 jaar in de IT-branche. Ondanks dat ik er niet eens in opgeleid ben, voelde ik in mijn banen de affiniteit met het vak al snel. Wat ik merkte, was dat ik de brug kan slaan tussen IT en de rest van de organisatie. Ik spreek beide talen, die eigenschap komt me tot vandaag enorm goed van pas.’

Paul Zeldenthuis is met 12 jaar zelfstandig ondernemerschap inmiddels geroutineerd zzp’er die je niet snel meer terugziet in vaste dienst. Toch twijfelde hij ook een tijdje voor hij voor zichzelf begon. Paul: ‘Zoals bij iedereen die gaat zzp’en na een baan, heb ik ook een tijdje nagedacht over de stap. Ik ken Frans ook uit die tijd. We werkten bij hetzelfde bedrijf en toen ik wegging en voor mezelf begon, liep hij ook al met soortgelijke plannen rond. Ik denk dat we daar een gedeelde drive in hebben: ik merkte dat ik graag wat meer aan de opdrachtgeverskant wilde zitten nadat ik de leverancierskant goed had leren kennen en Frans wilde gaan detacheren op een manier die veel beter bij hem past. Nu hebben we allebei een rol voor onszelf gecreëerd waarin onze ervaring - volgens mij - maximaal tot zijn recht komt.’

Van systeem naar sfeer

‘Waar ik na mijn marketingachtergrond in de IT stapte, heb ik die wereld zowel vanuit de leverancierskant leren kennen als vanuit de opdrachtgeverskant waarbij de processen en de wensen van de organisatie centraal staan. Daarin heeft mijn carrière een ontwikkeling doorgemaakt. Waar ik me eerst vooral focuste op de systemen en de ‘achterkant’ van de organisatie, ben ik nu veel meer bezig met de eindgebruikers aan de voorkant. Daarin staan bedrijfsprocessen centraal en de partijen die daarmee te maken hebben. Hoewel het nog steeds om IT gaat, is mijn werk daarmee minder solitair geworden. Waar aan de technische kant je vaak nog solitair kan opereren als team, kan dat aan de proceskant niet. Dan sta je juist in verbinding met verschillende teams om ervoor te zorgen dat alles goed op elkaar aansluit. Juist omdat IT cruciaal is in productieprocessen en bedrijfsprocessen, is het belangrijk om die twee bij elkaar te brengen. Als projectmanager doe ik niet anders. Het is de oplossing brengen waar die nodig is en puinruimen waar het moet.’

Puinruimen met resultaat

‘Puinruimen vind ik het allerleukst. Dat klinkt misschien gek, maar waar achterstallig onderhoud is - en dat is wel vaker zo als ik op een klus kom - dan kun je veel verschil maken en kan ik verschillende capaciteiten kwijt. Ik kan dan achterhalen wat er procesmatig mist, wat aan de menskant ontbreekt en wat er aan techniek nodig is om dat vlot te trekken. Ik ben niet iemand die snel in paniek raakt, sterker nog, als het echt mis is, word ik rustig en kan ik het overzicht goed bewaren. Ik schakel snel tussen de grote lijnen en details, kan prioriteren en zo in actie overgaan. Dat helpt heel erg in functies als deze. Ik merk dat ik door veel te praten met alle lagen van de organisatie nog betere lijntjes kan leggen. Dat maakt mijn werk als projectmanager ook fijn. Het werk is iedere keer grotendeels hetzelfde, maar omdat de organisatie, de branche en het type mensen anders zijn, is de uitdaging er iedere keer opnieuw. Die zit voor mij ook minder in de techniek nu en meer aan de menskant. Het gaat steeds meer om het ‘waarom’ het niet op tijd gedaan is, in plaats van het ‘wat’. Daarin zie ik voor mezelf ook nog wel een shift voor de toekomst: minder vanuit het project denken, meer vanuit coaching. Het zijn immers de mensen die het moeten doen, die het verschil maken. De eerste stap die ik heb gezet naar coaching is mijn Scrum Master I halen. Dat pas ik bij mijn nieuwe klus alweer toe. Zo leer je iedere keer bij en ook al is iedere klus en omgeving anders, iedere ervaring geeft je steeds meer tools die je bij een volgend bedrijf kan toepassen.’

Goed kijken, is de eerste stap

‘Ook al doen Frans en ik iets heel anders - hij met zijn bedrijf en ik voor mezelf - zitten er zeer veel overeenkomsten in ons vak. Wat hij heel goed heeft kunnen doorvoeren in de werkwijze van BrightSourcing en wat blijkbaar veel moeilijker is dan het lijkt, is heel goed luisteren en kijken. Hij matcht met aandacht en waar dat logisch lijkt, blijkt dat in de praktijk vrij uniek. BrightSourcing weet wat er nodig is bij de klant, omdat ze daar uitvoerig naar vragen. Frans weet wie wat goed kan, omdat hij daar tijd en aandacht aan heeft besteed. Dat geldt voor iedereen binnen het bedrijf, van daaruit maken ze de beste matches. Zo moeten we allebei goed kijken in ons werk. Doen we dat goed, dan volgt de oplossing vanzelf.’


Op dit moment werk ik aan twee klussen. Eentje heb ik via mijn eigen netwerk geregeld, de andere – bij DuynieGroup komt via BrightSourcing. Daar ben ik twee jaar geleden begonnen. Omdat Frans altijd zijn oren en ogen goed openhoudt, denkt hij redelijk snel aan mij als er weer wat aankomt. Dat is fijn, want ook al heb ik nooit gebrek aan werk, via BrightSourcing werken is altijd gemakkelijk en ze hebben me bij fijne partijen - die ik zelf nog niet in mijn netwerk had - geïntroduceerd.'

Toekomstplannen

‘Een grote droomklant? Die heb ik eigenlijk niet. Juist de afwisseling in branches en de shift van ‘achtergrond’ naar ‘voorgrond’ heeft me de laatste jaren veel gebracht. De uitdaging zit vooral in het soort opdracht. Neigt die naar agile coaching (persoonlijke en teamcoaching) en een functie waarin de mens nog belangrijker wordt voor de processen, dan ga ik die uitdaging zeker aan.’

Ben je ook zzp’er en wil je wel een inzet via BrightSourcing, kijk dan naar ons actuele aanbod of neem contact met ons op